Το media plan είναι ένα κείμενο σχεδιασμού που περιγράφει και εξηγεί τις αποφάσεις που αφορούν: τους στόχους των media (μέσα μαζικής ενημέρωσης), την επιλογή τους, το πρόγραμμα, τον προϋπολογισμό αλλά και την έρευνα που χρειάστηκε για να αποφασιστούν. Οι στόχοι του media plan δημιουργούνται με βάση τους στόχους της διαφήμισης, τους οποίους έχετε περιγράψει αναλυτικότερα στο brief.
1.ΣΤΟΧΟΙ MEDIA
Ο λόγος που συνιστάται να γράψετε τους στόχους των media είναι για να κάνετε την καλύτερη δυνατή επιλογή των media που θα «φτάσουν» το κοινό που στοχεύετε. Τα media μπορούν να «περάσουν» το μήνυμα που επιλέξατε και δημιουργήσατε με την βοήθεια της διαφημιστικής σας εταιρίας, με τον πιο δυναμικό τρόπο. Με λίγα λόγια θα πετύχετε τους διαφημιστικούς στόχους για τους οποίους αποφασίσατε να διαφημίσετε εξ’ αρχής.
Ο λόγος που συνιστάται να γράψετε τους στόχους των media είναι για να κάνετε την καλύτερη δυνατή επιλογή των media που θα «φτάσουν» το κοινό που στοχεύετε. Τα media μπορούν να «περάσουν» το μήνυμα που επιλέξατε και δημιουργήσατε με την βοήθεια της διαφημιστικής σας εταιρίας, με τον πιο δυναμικό τρόπο. Με λίγα λόγια θα πετύχετε τους διαφημιστικούς στόχους για τους οποίους αποφασίσατε να διαφημίσετε εξ’ αρχής.
Περιγράψτε λοιπόν το κοινό που στοχεύετε με λεπτομέρεια. Περιγράψτε τα δημογραφικά τους χαρακτηριστικά, την οικονομική τους κατάσταση, τα ψυχολογικά τους χαρακτηριστικά, την γεωγραφική τους τοποθεσία, κλπ. Η περιγραφή αυτή θα σας βοηθήσει να κάνετε τις σωστές επιλογές των media.
Θυμηθείτε πως τέτοιου είδους πληροφορίες μπορεί να σας παρέχει μια εταιρία ερευνών.
Περιγράψτε το κοινό που στοχεύετε:
Ίσως να στοχεύετε πάνω από μία ομάδα πελατών. Στην περίπτωση αυτή περιγράψτε τις ομάδες ξεχωριστά και επισημάνετε την σπουδαιότητα και προτεραιότητα της κάθε μίας.
Κοινό | Αριθμός | Βαρύτητα | Τελικό κοινό | |
Κύρια Ομάδα | Γυναίκες 18-45 | 100,000 | 1 | 100,000 |
2η Ομάδα | Άντρες 18-45 | 50,000 | 0,50 | 25,000 |
3η Ομάδα | Έφηβοι 14-18 | 40,000 | 0,30 | 12,000 |
Κοινό | Αριθμός | Βαρύτητα | Τελικό κοινό | |
Κύρια Ομάδα | ||||
2η Ομάδα | ||||
3η Ομάδα |
2.
ΕΙΔΗ MEDIA
· Το μέγεθος των μηνυμάτων, σε γραμμές αν πρόκειται για καταχώρηση για εφημερίδα, το μέγεθος της σελίδας αν πρόκειται για περιοδικό, τα δευτερόλεπτα αν πρόκειται για διαφήμιση στην τηλεόραση ή το ραδιόφωνο.
· Τον αριθμό των χρωμάτων αν πρόκειται για καταχώρηση.
ΕΙΔΗ MEDIA
ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΜΕΣΑ | ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ | ΚΟΣΤΟΣ | ΜΗ-ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΜΕΣΑ | ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ |
ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ |
Ο παραπάνω πίνακας σχεδιάσθηκε για να σας βοηθήσει να οργανώστε τις σκέψεις σας γράφοντας το κείμενο αυτό:
3.
ΕΠΙΛΟΓΗ
Σ’ αυτή την ενότητα του media plan περιγράψτε πιο αναλυτικά τα media που θα χρησιμοποιήσετε. Για παράδειγμα, αν επιλέξετε την τηλεόραση, σε ποιες εκπομπές να διαφημίσετε; στις ειδήσεις; σε κάποια πρωινή εκπομπή; κλπ. Αν πρόκειται για περιοδικό θα τοποθετήσετε την καταχώρηση στην εσωτερική σελίδα του εξώφυλλου; στο πίσω εξώφυλλο; σε σελίδα που είναι κοντά σε κάποιο συγκεκριμένο άρθρο;
Οι αποφάσεις αυτές είναι πολύ σημαντικές και πρέπει να παρθούν με βάση τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των πελατών που στοχεύετε, την γεωγραφική τους τοποθεσία, καθώς επίσης και τα ψυχολογικά τους χαρακτηριστικά.
4.
ΕΡΕΥΝΑ MEDIA
Θυμηθείτε πως υπάρχουν εταιρίες που παρέχουν χρήσιμα στατιστικά που είναι χρήσιμα στο να μάθετε περισσότερα για το κοινό που στοχεύετε. Σας παρουσιάσαμε νωρίτερα σ’ αυτό το κείμενο κάποιες από εταιρίες αυτές. Με την βοήθειά τους, θα μάθετε τι είδους κοινό βλέπει συγκεκριμένες εκπομπές στην τηλεόραση, τι ακούει το κοινό που σας ενδιαφέρει στο ραδιόφωνο, τι περιοδικά/ εφημερίδες διαβάζει κλπ. Με τις πληροφορίες αυτές μπορείτε να πάρετε τις πιο σωστές αποφάσεις έτσι ώστε η επένδυση που θα κάνετε στην διαφήμιση να φέρει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.
Θυμηθείτε πως υπάρχουν εταιρίες που παρέχουν χρήσιμα στατιστικά που είναι χρήσιμα στο να μάθετε περισσότερα για το κοινό που στοχεύετε. Σας παρουσιάσαμε νωρίτερα σ’ αυτό το κείμενο κάποιες από εταιρίες αυτές. Με την βοήθειά τους, θα μάθετε τι είδους κοινό βλέπει συγκεκριμένες εκπομπές στην τηλεόραση, τι ακούει το κοινό που σας ενδιαφέρει στο ραδιόφωνο, τι περιοδικά/ εφημερίδες διαβάζει κλπ. Με τις πληροφορίες αυτές μπορείτε να πάρετε τις πιο σωστές αποφάσεις έτσι ώστε η επένδυση που θα κάνετε στην διαφήμιση να φέρει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.
5.
ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ MEDIA
Το τελευταίο στάδιο του media plan είναι η δημιουργία του χρονοπρογράμματος, το οποίο περιέχει πληροφορίες για το πότε και πως θα πραγματοποιηθεί η διαφημιστική καμπάνια για το κάθε προϊόν/υπηρεσία που θέλετε να διαφημίσετε. Συμπεριλαμβάνει επιπλέον το κόστος της κάθε κατηγορίας.
Ο πίνακας αυτός είναι πάρα πολύ χρήσιμος. Όπως βλέπετε αναλύει με μεγάλη λεπτομέρεια όλη την διαφημιστική καμπάνια χωρίς να παίρνει χώρο.